maandag 12 maart 2018

wij gaan op berenjacht: wat kwam aan bod?

Het boek werd iedere dag op heel veel verschillende manieren verteld: aan de hand van het het prentenboek, kamishibai (japans verteltheater), tafelpoppenspel, losse prenten, in het Engels en Frans, ....  Omdat er een steeds terugkerend stuk tekst in voorkomt, begrepen de kinderen wat ik vertelde en konden ze het na verloop van tijd zelf vertellen en uitbeelden.
Begrippen: bovenover, onderdoor en dwarsdoorheen
Logisch rangschikken in de tijd: waar gaat ze eerst doorheeen
Knutselen peuters:
- snippers knippen,
- berenkroon: aanzet tot scheuren, kleven en stempelen met een spons; experimenteren met water en lijm: water van de rivier
1ste kleuterklas:
knippen op de lijn, beer kleuren en grot knutselen, knippen van een beer, vrij schilderen van een beer
Hoekverrijking: patronen naleggen op verschillende manieren, rijgpatroon de beer, de beer naar de grot: domino stenen plaatsen, boetseren van een beer, luisteren naar het verhaal op de computer
Het verhaal na spelen.
Voelomloop: op blote voeten een parcour afleggen: op houtschors, water, krant, bubbelplastiek, dominosteentjes, voeltegels, grasmat, stro, hooi, ...
Bewegingsomloop met meester Thomas en juf Saskia: het verhaal vertellen en uitbeelden.
TIKTAK
Voor meer foto's: webpagina instap/1ste kleuterklas